perjantai 30. marraskuuta 2018

Kuvallani tehtiin feikkiprofiili Tinderiin

Sain vastikään tietää, että Tinderissä pyörii minun kuvallani varustettu feikkiprofiili. Siinä on kyllä eri nimi ja ikä, mutta kuva on täältä blogista tai sen Instagramista napattu. Minulle ei ole aikoihin tapahtunut mitään yhtä omituista.



Jep, minähän se siinä, 21-vuotias reipas tsirbula! Ihan kiva sinänsä, että profiilin tekijän mielestä näytän viisi vuotta todellista ikääni nuoremmalta. Ja toki se, että joku haluaa juuri minun kuvani valita feikkiprofiiliinsa, täytyy ottaa sinänsä kohteliaisuutena. Olen ilmeisesti niin hyvännäköinen, että kuvillani kannattaa huijata muita.

No ei vaan, oikeasti tämä ei ole millään lailla positiivinen juttu. Olen todella hämmentynyt, koska en oikein keksi, mikä motiivi kenelläkään voi tällaiseen touhuun olla. Tiedän kyllä, että feikkiprofiileja ja kaiken maailman catfisheja on netti pullollaan, mutta en pysty pääsemään sellaisten tyyppien päiden sisään. Mitä kukaan siitä saa, että trollaa Tinderissä jonkun toisen kuvilla?

Oli pakko ottaa Google avuksi. Heti löytyi vauva.fi-keskusteluja siitä, kuinka ihmiset ovat tehneet Tinderiin feikkiprofiileja ja nauttineet saadessaan huijata ihmisiä. Löysin muun muassa tällaisen keskustelunaloituksen:

"Olen tehnyt Tinderiin feikkiprofiilin alfan kuvalla, jolla olen aloittanut keskusteluja useiden naisten kanssa ehdotellen sitä, että ne tulisivat käymään luokseni "kahville". Annan naisille hatusta sattumanvaraisen odoitteen, jossa en luonnollisesti itse ole. Kaloriinat sekä myös ihan hyvännäköiset naiset ovat menneet tähän lankaan ja olen saanut äkäisiä vastauksia, jossa on haukuttu kusipääksi ja eräs kaloriina uhkasi jopa ilmoittaa poliisille käveltyään yli neljä kilometriä talvisäässä. Olen ruma lassukka ja saan suurta nautintoa siitä, että naiset kokevat pettymyksen luultuaan saavansa jännämiehen isoa kullia. Minulla ei ole pitkään aikaan ollut näin hauskaa."

Tekstin lukeminen on minusta suorastaan kuvottavaa. Kuulostaa todella upealta ihmisyksilöltä tämä tyyppi, joka on selkeästi katkeroitunut ja kostaa sitä tuntemattomille naisille. Myös tämä kaunis kutsumanimi "kaloriina" kertoo aikamoisesta arvostuksen puutteesta naisia kohtaan. On tosi ahdistava ajatus, että joku tällainen hirveä ihminen saattaa tehdä tätä samaa paskaa muille minun kuvaani käyttämällä. Ja vielä sitäkin ahdistavampi ajatus on se, että joku ei tyytyisikään pelkkään kusettamiseen, vaan esimerkiksi jotenkin huijaisi ihmisiltä rahaa. Olisi tosi kivaa joutua vastuuseen jostain kiristyksestä siksi, että kuvani pöllittiin Instagramista.

Olen katsonut välillä telkkarista sitä Catfish-ohjelmaa, missä huijarit keksivät valheilleen mitä mielenkiintoisimpia selityksiä. Välillä huijari yrittää jotenkin vedota siihen, että vaikka hän olisikin esittänyt olevansa joku muu, on huijattava silti ihastunut hänen todelliseen persoonaansa. Että mitä väliä ulkonäöllä on, jos henkisellä tasolla kemiat pelaavat yhteen. Voihan se siis olla, että jossain on joku ujo tyttö, joka kaipaa miestä vierelleen, mutta on sitten jostain syystä päätynyt etsimään sellaista minun kuvaani käyttämällä. Tämä suunnitelma on mielestäni kuitenkin aika huono, koska vaikka kuinka olisi aito oma itsensä viesteissään, luo tuollainen huijaus aika ison loven luottamukseen eikä siitä oikein mitään suhdetta rakenneta. Ja kyllähän se ihmisestä antaa aika epätasapainoisen ja suoraan sanottuna sekopään kuvan, että pitää hyvänä ideana huijata ihmisiä feikkiprofiilin avulla.

Toki profiilin tekijällä voi olla jotain henkilökohtaisia kaunoja minua kohtaan ja haluaa trollailullaan kostaa, mutta luulen, että hän olisi silloin käyttänyt profiilissa oikeaa nimeäni ja ikääni. Mutta oli tekijän tarkoitus kiusata minua tai ei, on tästä joka tapauksessa minulle harmia ja vaivaa. Laitoin jo tänään blogini Instastoryyn maininnan tilanteesta, ja aika nopeasti tuli joku seuraaja kommentoimaan, että oli nähnyt profiilin Tinderissä ja tunnistanut, että tuossa on "se bloggari". Oikea nimeni ja ikäni lukevat kyllä täällä blogissa, mutta instassa eivät, joten erehdys on ymmärrettävä. Tilanne on siis kiusallinen, jos ihmiset matchaavat tämän feikkityypin kanssa luullen häntä minuksi. Tyyppihän voi puhua heille ihan mitä vaan,  ja nämä ihmiset olettavat sanojen tulevan minun suustani! En tahdo menettää lukijoita siksi, että tämä idiootti pilaa maineeni.

Jos joku teistä sattuu näkemään tämän kyseisen profiilin Tinderissä, pyydän vienosti, että ilmiantaisitte sen. Yritän itsekin selvittää, saisinko tehtyä asiasta jonkun ilmoituksen: löysin palautelomakkeen, mutta vielä pitäisi keksiä, miten saan liitettyä siihen screenshotin profiilista. Toki voitte myös yrittää matchata tyypin kanssa ja vähän selvittää, mitä hänen päässään liikkuu. Olisi tosi kiinnostavaa saada tietää, mistä tässä on kyse!

Aiheeseen liittyvää:

Riko oma Tinder-kaavasi

Minulle tehtiin oharit

Ei kommentteja: