keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Anna mun huorata rauhassa

Minulla oli joitakin vuosia sitten läheinen ystävä, johon olin pitkään hieman ihastunut. Vietin hänen kanssaan paljon aikaa kun erosin eksästäni, ja jopa asuin joitakin viikkoja hänen luonaan ennen kuin sain uuden kämpän. Lopulta eräänä iltana päädyimme sänkyyn, mutta en pystynyt ollenkaan rentoutumaan hänen seurassaan ja seksi oli todella vaivaannuttavaa. En todellakaan halunnut kokea vastaavaa uudestaan, joten oli selvää että suhteemme pysyisi jatkossa pelkästään kaverillisena. Samoihin aikoihin aloitin Tinder-urani ja tapasin muutamia kivoja poikia, joista kerroin avoimesti myös edellämainitulle ystäväpojalleni: virheellisesti kuvittelin, että pystyisimme edelleen puhumaan asioista kuten ennenkin. Vastaanotto kertomuksilleni oli sen sijaan erittäin viileä ja nihkeä, ja johti lopulta välien katkeamiseen kokonaan. Se kohtelu, mitä häneltä sain, oli nimittäin sellaista, mitä en kuvitellut joutuvani enää tällä vuosituhannella kokemaan.

Ystäväni mielestä se, että olin ruvennut käymään ulkona muutamien miesten kanssa, teki minusta "huolestuttavan kevytmielisen". Hän sanoi olevansa aidosti huolissaan minusta, sillä hän pelkäsi että minusta olisi tullut "halvan oloinen". Hänen mielestään käytökseni ei ollut missään nimessä hyväksyttävää, ja jossakin vaiheessa hän taisi ihan suoraan kutsua minua huoraksi ja jakorasiaksikin. Hän myös esitti ihmettelynsä siitä, kuinka minä edes löydän miehiä jotka haluavat kanssani olla, koska olin kuulemma niin järkyttävän huonoa seksiseuraa. Myöhemmin (noin vuoden päästä, niin kauan kesti että viitsin puhua hänen kanssaan uudestaan) hän pyysi osaa jutuistaan anteeksi ja sanoi niiden johtuneen siitä, että ollessaan minuun vielä ihastunut hänestä tuntui kurjalta kuulla muista miehistäni. Hän kuitenkin sanoi vielä silloinkin, että vaikka pitikin minusta aikoinaan kovasti, hän ei missään olosuhteissa voisi seurustella kaltaiseni tytön kanssa, joka niin estottomasti hyppii sängystä sänkyyn ja treffeiltä toisille.


Kuvituksena tänään pari selfietä kesältä 2014, jolloin olin tukkani oli punainen. Selkeä syntisen naisen merkki, eikö vain?

Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mikä on sopiva määrä seksiä ja seksikumppaneita, ja se on ihan okei. Tämä ystäväpoikani totesi joskus kuin yleisenä faktana, että "keskivertosinkku saa seksiä noin neljä kertaa vuodessa". Minun on tosi vaikea uskoa että se on mikään tilastollinen totuus, joten todettakoon sen olevan enemmänkin hänen käsityksensä sopivasta määrästä seksiä ihmiselle, joka ei ole parisuhteessa. Minun mielipiteeni asiasta on kuitenkin hyvin erilainen. Minä haluan ja suorastaan tarvitsen seksiä huomattavasti enemmän kuin joka kolmas kuukausi, eikä siinä ole yhtään mitään väärää. Jokaisella ihmisellä on oikeus harrastaa seksiä tasan niin paljon tai vähän kuin haluaa, olla harrastamatta sitä ollenkaan tai harrastaa sitä vaikka pelkästään itsensä kanssa. Sen sijaan oikeutta tuomita toisia heidän seksuaalisen käyttäytymisensä perusteella ei ole kenelläkään, ellei kyseessä ole sellainen seksuaalisen käyttäytymisen muoto, joka jollakin tavalla vahingoittaa toisen henkilön itsemääräämisoikeutta. On ihan ymmärrettävää, että erilaiset käsitykset siitä, mikä on sopivaa seksuaalisuuden harjoittamista, saattavat olla este parisuhteen muodostamiselle, mutta mikään syy haukkua ja ilkeillä ne eivät todellakaan ole.

Eihän tämä mikään uusi ilmiö ole: vaikka me naisetkin saamme nykyään harrastaa vapaasti seksiä kenen kanssa haluamme, sitä ei aina katsota kovin hyvällä. Meihin kohdistuu paljon paineita olla "hyvä ja kunnollinen nainen", ja hyvän ja kunnollisen naisen usein odotetaan olevan siveä. Miehillä vastaavaa painetta ei ole, vaan useammin heillä seksuaalista aktiivisuutta pidetään hyvänä juttuna. Johan siitä kertovat käyttämämme sanatkin: kutsuuko kukaan paljon irtoseksiä harrastavaa miestä lutkaksi, huoraksi tai jakariksi? En sano, että mielestäni sänkyyn hyppääminen jokaisen vastaantulijan kanssa olisi jotenkin kannustettavaa tai ihailtavaa (yhtään minkään sukupuolen edustajalta), mutta en silti koe mitään tarvetta mennä kertomaan niin toimiville ihmisille, että he ovat mielestäni lutkia.


Tälläisillä hirvittävillä lutkamaisilla herutuskuvilla houkuttelin pahaa-aavistamattomia miehiäni synnin pesään eli sänkyni. Eikö ole hävytöntä?

Törmäsin hiljattain tähän entiseen ystävääni, jonka kanssa en ole puhunut nyt yli vuoteen. Juttelimme ystävällisesti muutaman minuutin, mutta jo siinä ajassa vanhat kiistamme nostivat rumaa päätään kun puheeksi tuli tämä blogi ja tuleva urani seksologian parissa. Kerroin kuinka paljon pidän blogini kirjoittamisesta ja kuinka innostunut olen uusista opinnoistani, ja hän katsoi minua sellaisella hieman nyrpeällä ilmeellä, jonka olen hänen kasvoillaan kovin usein nähnyt. Sitten hän totesi, ettei "ikinä voisi kirjoittaa sellaista blogia, mutta ihan miten vaan..". Siihen minä, joka olin ja olen saanut niin tarpeekseni elämäntyylini arvostelusta, tokaisin että "onneksi sitä blogia kirjoitankin minä, etkä sinä" ja väläytin hymyn päälle. Että varokaa vaan, te slut shamingia harrastavat: ei kannata tulla minulle mölisemään, isken rajusti takaisin (silmää)! ;)

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moi! Jäi mietityttämään, miksi poistit tämän henkilön kommentin, jota postauksesi koski? Se ei ollut asiaton. Eikö bloggauksen tarkoitus ole herättää keskustelua? Varsinkin, kun käsittelit kyseistä henkilöä hyvin henkilökohtaisesti ja ilmeisen tunnistettavasti (?) Mietityttää, oliko postauksen tarkoitus antaa esimerkki ja herättää keskustelua slutshamingista vai "antaa takaisin" kyseiselle tyypille? (ihan mehukas juttu joka tapauksessa... siksi olisin halunnut lukea mitä mieltä tyypin kommentista ;))

Hyvää kesää!

Toivottelee,
Anna

Anonyymi kirjoitti...

Minuakin jäi nyt vähän mietityttämään varsinkin, kun kommenttini poistuttua kyselin itseasiassa ihan asiallisesti muita kanavia pitkin kirjoittajalta, että miksi hän tällaisen tekstin minusta nyt kirjoitti ja hän täysin vastaamatta esti minut joka paikassa :s Ymmärrän kyllä, että festarimatkalla ei ehkä niin tee mieli tai ole aikaa epäselviä asioita välttämättä selvitellä, mutta olisihan ihan kohteliasta silti edes sanoa, että ei nyt ehdi. Alkuperäinen kommenttini siis koski pääpiirteittäin sitä, että tämä blogiteksti on melkein täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä kirjoittajan kanssa olen joskus asioista ja väleistämme keskustellut ja mitä hänen näkemyksensä asioista ovat silloin olleet. Lisäksi kommentissa vähän kyselin, että mistä tämän tekstin minua selkeästi mollaava tyyli voisi johtua ja ehdotin myös asioiden mahdollista selvittämistä ihan rehellisesti kasvotusten jos epäselvyyksiä ja väärinkäsityksiä on jäänyt, jos tässä on kyse sellaisista. Olen täältä kyllä täysin tunnistettavissa ja hyvin todennäköisesti myös muillekin kuin itselleni, joten pyytäisin kirjoittajaa nyt poistamaan koko tekstin törkeine facebook-alustuksineen. Jos tää teksti oikeasti jää tänne niin laitan asian sitten poliisille. T:Ystäväpoika

Larissa kirjoitti...

Hei Anna,

On totta, että postauksessani kerroin sitä käsittelevästä henkilöstä asioita, joita hän ei itse itsestään mielellään paljastaisi julkisesti. Minusta kuitenkin postauksessa mainittu henkilö olisi voinut ajatella jo minua haukkuessaan sitä mahdollisuutta, että tieto saattaa levitä: ei minulla ole mitään velvollisuutta kirjoittaa tai puhua kauniisti ihmisestä, joka on tehnyt hyvin vahvasti selväksi ajattelevansa minusta pahaa?

Hänen kommenttinsa oli toki ihan asiallinen, mutta poistin sen kuitenkin siitä syystä, etten tahtoisi tätä likapyykkiä täällä blogin kommenteissa selvittää. Olemme hänen kanssaan yrittäneet aikaisemminkin useaan otteeseen selvittää asiaa, mutta tuloksetta, koska mikään ei muuta sitä tosiasiaa että hän teki pahasti haukkuessaan minua ja esittäessään arvostelevan mielipiteensä esimerkiksi tästä blogista ja tulevaisuuden urahaaveistani. En yrittänyt tekstilläni kostaa hänelle, eihän häntä voi tekstistä edes tunnistaa ellei ole läheinen ystäväni tai joku yhteinen tuttumme, jossa tapauksessa postaus ei varsinaisesti paljasta mitään uutta.

Kivaa kesää myös sinulle!